- Niniejszy Regulamin określa zasady udostępniania przez Fundację swojego konta bankowego na rzecz Beneficjenta oraz zasady wydatkowania środków finansowych zgromadzonych na rzecz Beneficjenta.
- Udostępnienie konta Fundacji Votum polega na umożliwieniu Beneficjentowi gromadzenia środków z darowizn celowych i 1% podatku.
- Przez Beneficjenta rozumie się osobę fizyczną posiadającą pełną zdolność do czynności prawnych oraz małoletniego lub osobę ubezwłasnowolnioną reprezentowanych przez przedstawiciela ustawowego bądź opiekuna prawnego, który znalazł się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej i materialnej, w szczególności, jeśli nastąpiło to w wyniku wypadku komunikacyjnego, w rolnictwie lub przy pracy.
- Decyzją Zarządu Fundacji status Beneficjenta można nadać osobie fizycznej, która ze względu na stan zdrowia nie jest w stanie kierować swoim postępowaniem, lecz nie została ubezwłasnowolniona.
- Fundacja może również udostępniać konto osobom prawnym na celowe wpłaty przeznaczone na ich działalność statutową, pod warunkiem zgodności tejże działalności z zakresem działalności statutowej Fundacji.
§2
- Fundacja pobiera comiesięczną opłatę manipulacyjną w wysokości 1% środków zgromadzonych na subkoncie beneficjenta od salda zamknięcia rachunku w 15 dniu każdego miesiąca kalendarzowego.
- Koszty operacji bankowych ponosi Beneficjent. Koszty te potrącane są ze środków zgromadzonych na subkoncie.
- Odsetki od zgromadzonych na koncie środków przeznacza się na cele statutowe Fundacji.
§3
- Konto udostępniane jest po zawarciu z Beneficjentem „Porozumienia o udostępnieniu konta”, zwanego w dalszej części Regulaminu „Porozumieniem”.
- Porozumienie zawierane jest w formie pisemnej na przedłożonym przez Fundację formularzu.
- (Skreślony.)
§4
- Konto jest udostępniane na celowe wpłaty określone w Porozumieniu.
-
1a. Na subkonto Beneficjenta obligatoryjnie wpłacane są środki zebrane na rzecz Beneficjenta w trakcie zbiórek internetowych. W przypadku przekazania środków zebranych na rzecz Beneficjenta na inny rachunek bankowy, niż subkonto Beneficjenta, Fundacja każdorazowo jest uprawniona do potrącenia z subkonta Beneficjenta opłaty manipulacyjnej o której mowa w § 2 ust. 1, liczonej od kwoty środków, które nie zostały przekazane na subkonto Beneficjenta.
-
- Zgromadzone przez Beneficjenta środki mogą być przeznaczone wyłącznie na cel określony w § 1 zawartego Porozumienia, przy uwzględnieniu prawa Fundacji do pobrania opłaty manipulacyjnej, o której mowa w § 2 ust. 1.
- Na zmianę przeznaczenia zgromadzonych na subkoncie środków Beneficjent musi uzyskać pisemną zgodę darczyńców i Zarządu Fundacji.
§5
Warunkiem udostępnienia konta jest przesłanie do Fundacji prawidłowo wypełnionego i podpisanego Porozumienia wraz z załącznikami, dostępnego na stronie internetowej Fundacji www.fundacjavotum.pl w zakładce „Zostań podopiecznym” oraz spełnianie przesłanek do uzyskania pomocy z Fundacji.
§6
- Pozyskiwanie środków na rzecz Beneficjenta leży w jego gestii.
- Fundacja nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania zaciągnięte przez Beneficjenta a przekraczające wysokość zgromadzonych środków.
§7
- Środki zgromadzone na rzecz Beneficjenta mogą być wydatkowane na ochronę zdrowia, rehabilitację i proces leczenia, a w szczególności na:
- opłaty za świadczenia medyczne,
- opłaty za świadczenia rehabilitacyjne w trybie rehabilitacji domowej,
- opłaty za świadczenia rehabilitacyjne w trybie pozadomowym (ambulatoryjnym lub stacjonarnym), o ile podmiot rehabilitujący jest wpisany do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą; a także pobyt Opiekuna (osoby towarzyszącej)
- operacje, wizyty u specjalistów,
- zakup lekarstw i środków medycznych,
- zakup środków higienicznych,
- zakup sprzętu ortopedycznego,
- zakup sprzętu rehabilitacyjnego,
- transport z i do placówki medycznej/rehabilitacyjnej,
- pomoce naukowe wynikające z toku indywidualnego nauczania,
- zakup produktów spożywczych niezbędnych do poprawy zdrowia,
- prace remontowe i budowlane usprawniające egzystencję osób niepełnosprawnych
- zakup pojazdu lub przystosowanie posiadanego pojazdu do potrzeb Beneficjenta.
- Fundacja na wniosek Beneficjenta może zlecić przygotowanie projektu ulotki informacyjnej o posiadaniu przez Beneficjenta konta w Fundacji i wydrukować uzgodnioną ilość ulotek. Powstałe koszty przygotowania projektu, koszty druku i dostarczenia ulotek ponosi Beneficjent. Koszty te potrącane są ze środków zgromadzonych na subkoncie.
§8
- Decyzję o wypłacie środków w oparciu o niniejszy Regulamin podejmuje Zarząd Fundacji.
- Warunkiem wypłaty środków jest uprzednie przedłożenie Fundacji przez Beneficjenta oryginałów rachunków, faktur, ewidencji przebiegu pojazdu i innych dowodów księgowych, spełniających warunki wskazane w ust. 3, wraz z wypełnionym formularzem ,,Dyspozycja wypłaty środków”.
- W razie wątpliwości Fundacja może zwrócić się o wyjaśnienie co do zasadności nabycia towaru lub usługi widniejących na przedłożonym dokumencie księgowym. Bilety za przejazdy oraz karty drogowe muszą należeć do Beneficjenta.
- Do dowodów księgowych za rehabilitację winno być dołączone skierowanie na rehabilitację lub zaświadczenie lekarskie o konieczności odbycia rehabilitacji w zakresie zgodnym ze wskazanym na dowodzie księgowym.
- Do dowodów księgowych za zakup leków i środków medycznych winna być dołączona kserokopia recepty wystawionej na nazwisko Beneficjenta lub zaświadczenie lekarskie ze wskazaniem konieczności nabycia przez Beneficjenta w procesie terapii wymienionych na dowodzie księgowym leków i środków medycznych.
- Dowody księgowe wystawione w danym roku kalendarzowym muszą zostać przedłożone Fundacji (liczy się data wpływu do Fundacji) najpóźniej do 31 stycznia kolejnego roku kalendarzowego.
- Wszelkie dowody księgowe winny być wystawione na Fundację albo Beneficjenta bądź osoby reprezentujące Beneficjenta, jako nabywcę usługi/towaru, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9, ze wskazaniem, że Fundacja jest płatnikiem należności i zawierać prawidłowe dane Fundacji: Fundacja VOTUM, 53-012 Wrocław, ul. Wyścigowa 56i, NIP: 899-25-92-805. W uzasadnionych przypadkach, na podstawie decyzji Zarządu, Fundacja może uregulować płatność wynikającą z dowodu księgowego nie zawierającego wskazania, że jest ona płatnikiem należności.
- Zagraniczne dowody księgowe winny być wystawione na Beneficjenta bądź osoby reprezentujące Beneficjenta albo na Fundację i oraz przetłumaczone na język polski przez profesjonalnego tłumacza.
- Zagraniczne dowody księgowe będą rozliczane na podstawie 31a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 Nr 54 poz. 535 z późn. zmianami), zgodnie z którym w przypadku, gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego.
- Wypłata środków następuje tylko do wysokości środków zgromadzonych aktualnie na rzecz Beneficjenta.
- Wypłata środków na rzecz wystawcy dowodu księgowego następuje w terminie w nim wskazanym.
- Beneficjent powinien dostarczyć do Fundacji dowód księgowy, który ma zostać uregulowany przez Fundację najpóźniej na dwa dni przed terminem wymagalności należności. Fundacja nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienie w uregulowaniu należności w sytuacji, gdy Beneficjent dostarczył dowód księgowy po terminie wskazanym w ustępie poprzedzającym.
- Refundacja wydatków poniesionych bezpośrednio przez Beneficjenta dokonywana jest w terminie 30 dni od dnia złożenia prawidłowo opisanych i podpisanych dowodów księgowych zgodnie z ust. 3 powyżej, na rachunek bankowy wskazany w formularzu „Dyspozycja wypłaty środków”.
- Jeśli środki zgromadzone na subkoncie Beneficjenta okażą się niewystarczające dla zaspokojenia jego najpilniejszych potrzeb Zarząd Fundacji może, na umotywowany wniosek Beneficjenta, w drodze indywidualnej decyzji, przeznaczyć niezbędną na ten cel kwotę ze środków statutowych Fundacji.
- Fundacja odmawia wypłaty środków w stosunku do nieudokumentowanych wydatków. Fundacja może również odmówić wypłaty środków, jeśli przedłożone dokumenty, w szczególności dowody księgowe, budzą wątpliwości co do ich autentyczności, merytorycznej rzetelności i celowości ponoszonych kosztów lub nie odpowiadają pod względem formalnym wymogom określonym w niniejszym Regulaminie oraz w ustawie o rachunkowości.
§9
- Beneficjent może telefonicznie lub mailowo skierować zapytanie do Fundacji o wysokość zgromadzonych środków w każdy dzień roboczy w godzinach pracy Fundacji, tj. od 8.00 do 16.00.
- Informacje te udzielane są jedynie Beneficjentowi, bądź osobie pisemnie przez Niego upoważnionej w ciągu 3 dni roboczych od zgłoszenia zapytania.
- Beneficjent lub osoba przez Niego upoważniona może też korzystać z systemu ngo-CRM, który umożliwia bieżący dostęp do danych i operacji na rachunku Beneficjenta i za jego pośrednictwem kontrolować stan rachunku.
§10
- W związku z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych Fundacja:
- nie udostępnia Beneficjentowi danych darczyńców,
- nie przechowuje przekazanej przez Beneficjentów dokumentacji, jeśli nie jest ona wymagana do realizacji celów statutowych Fundacji (zawarcia porozumienia, rozliczenia środków lub udzielenia innych form pomocy).
- Fundacja zastrzega sobie prawo usuwania przekazanej przez Beneficjenta dokumentacji, jeśli nie jest ona wymagana dla realizacji celów statutowych Fundacji.
- Fundacja nie zwraca Beneficjentom przekazanej przez nich dokumentacji.
§11
- W razie nieprzestrzegania przez Beneficjenta postanowień niniejszego Regulaminu oraz w razie ustania przyczyn, dla których Fundacja udostępniła konto na rzecz Beneficjenta, Fundacja ma prawo rozwiązać Porozumienie ze skutkiem natychmiastowym.
- W przypadku rozwiązania Porozumienia i/lub w przypadku wygaśnięcia porozumienia (np. na skutek śmierci Beneficjenta), zgromadzone środki przeznaczone zostaną na cele statutowe Fundacji.